sklep internetowy

Written by

10 kroków do sukcesu e-commerce

Bez kategorii| Views: 372

Nosząc się z zamiarem uruchomienia sklepu internetowego należy wziąć pod uwagę wiele czynników. Przeważnie są one traktowane po macoszemu, a większość osób, startujących z handlem internetowym myśli, że ich sukces zależy wyłącznie od dobrej oferty.

 

Co mi sprzedasz?

W dzisiejszych czasach sklep internetowy może założyć każdy. Wystarczy dobry pomysł lub unikatowy produkt. Możemy znaleźć wiele przykładów sukcesu, który wynika z braku danego towaru na rynku lub ograniczonej jego dostępności. Zastanów się czego, jako klientowi, brakuje Ci na rynku. Jest to najlepszy punkt wyjścia do stworzenia udanego biznesu.

 

Dlaczego mam kupić?

Zastanów się do jakich osób adresujesz ofertę Twojego sklepu. Specjaliści od dawna wiedzą, że potrzeby są głównym źródłem motywacji do działania, a więc także dokonania (lub nie) zakupu. Postaw się więc na miejscu Klienta i spróbuj odpowiedzieć na pytanie, po co tak naprawdę kupujesz dany towar. Zastanów się, czy jest coś wyjątkowego w Twojej ofercie?

 

Czy samotnie zajmiesz się wszystkim?

Chcesz na początek robić wszystko samodzielnie? Zastanów się, czy poradzisz sobie z rozliczaniem finansów, wysyłką towarów, reklamacjami i obsługą klientów. Kto zajmie się zdobywaniem produktów, podpisywaniem umów, promocją sklepu, zdobywaniem klientów, czy dalszym rozwojem sklepu. Ilu dostawców potrzebujesz? Z iloma dostawcami masz podpisane umowy? Którzy z nich gwarantują Ci szybką dostawę? Współpraca z tylko jedną hurtownią jest ryzykowna, szczególnie jeśli zdecydujesz się na zamawianie tylko tych produktów, na które już znalazłeś kupca.

 

Gotowy czy szyty na miarę?

Na rynku dostępne są zarówno gotowe „pudełkowe” produkty, jak i firmy oferujące tworzenie zaawansowanych platform w pełni dostosowanych do Twoich potrzeb. Takie rozwiązanie jest idealne dla marek z rozbudowaną ofertą produktową oraz ugruntowaną pozycją na rynku Warto także sprawdzić jak wyglądają i działają inne sklepy. Niektóre rozwiązania można zastosować we własnym sklepie oraz upewnić się, że o niczym nie zapomnieliśmy.

 

Magazyn a sklep internetowy

Dobrym rozwiązaniem, szczególnie dla początkujących przedsiębiorców, jest korzystanie z  dropshippingu, czyli modelu, w  którym Twój dostawca wysyła towar bezpośrednio do konsumenta. Kolejną alternatywą, jest cross-docking, czyli zamawianie dostaw, tak, by towar w  momencie dostarczenia do nas był natychmiast przeładowywany oraz wysyłany dalej. Niestety może to wydłużyć czas dostawy. Alternatywą jest magazyn –  w  domu lub wynajęty. Pamiętaj, jednak że im więcej przechowywanych produktów, tym więcej zamrożonych środków, których nie możesz przeznaczyć na inne inwestycje.

 

Płatności w sklepie internetowym

Przed założeniem sklepu internetowego należy przemyśleć sposób rozliczenia z potencjalnymi Klientami oraz możliwości dostawy towaru. Pamiętaj, że od tych parametrów zależeć będzie wielkość Twoich kosztów. Są różne sposoby płatności, m.in.: przy odbiorze lub przelewy elektroniczne, a także rozmaite możliwości dostawy towaru, w tym, np.: odbiór własny, kurier, poczta polska czy paczkomaty. Należy na samym początku zastanowić się i przeanalizować różne możliwości, ponieważ każdy wybór ma swoje zalety i wady.

 

Jak zbudować silną markę?

Silna marka to marzenie każdego przedsiębiorcy. Składa się na nią wiele czynników. Warto zadbać w pierwszej kolejności o wizerunek jaki tworzymy, atrakcyjne przedstawienie produktów, bezpieczeństwo zakupów, dobrą obsługę sprzedających i  przyjazne procedury reklamacyjno-gwarancyjne. Wraz z  dojrzewaniem rynku e- -commerce rywalizacja między przedsiębiorstwami staje się coraz bardziej widoczna. Obecnie online można kupić niemal wszystko. Według przeprowadzonej przez serwis Sklepy24.pl prognozy dla Rzeczpospolitej, Polacy najczęściej kupują odzież oraz produkty należące do kategorii „zdrowie i uroda”, dlatego też w tych branżach najtrudniej będzie Ci się wybić. Jeszcze kilka lat temu niektóre sklepy internetowe, działające w niszowych branżach, nie potrzebowały pozycjonowania, aby być widocznymi w wyszukiwarce Google. Obecnie coraz więcej e-sklepów inwestuje środki w  reklamę. Warto pomyśleć więc o skorzystaniu z profesjonalnych usług oferowanych przez agencje interaktywne, które zajmują się kompleksową obsługą firmy w  Internecie, w  tym pozycjonowaniem. Gra jest warta świeczki, dlatego że znalezienie się w  TOP 10 w  wynikach wyszukiwania Google niejako gwarantuje wzrost sprzedaży.

 

Jak sprawić, by Klienci do Ciebie wracali?

Zaufanie do marki to podstawa działalności w handlu elektronicznym. Jeśli sklep internetowy nie wzbudza zaufania to bardzo mało prawdopodobne jest, że Klient zdecyduje się kupić w nim cokolwiek. Zazwyczaj internauci rezygnują z zakupów, ponieważ nie mogą empirycznie sprawdzić jakości produktu oraz obawiają się, że zostaną oszukani (np. towar nie będzie zgodny z zamieszczonym na stronie opisem, przesyłka nie zostanie wysłana mimo dokonania wpłaty czy sklep wyśle uszkodzony towar). Postaraj się tak przygotować sklep i  zawarte w  nim informacje, by skutecznie przekonywały o bezpieczeństwie.

 

3 S – sprawdzaj, sprawdzaj, sprawdzaj

Na koniec kwestia najważniejsza – nigdy nie osiadaj na laurach. Prowadzenie własnego biznesu wymaga ciągłego udoskonalanie systemu oraz dbania o Klientów. Pozwól im wpływać na swoją działalność pytając, co warto zmienić w sklepie internetowym, a możesz być pewny, że będą u Ciebie kupować.

 

Anna Wolanin ekspert ds. projektów e-Commerce, Ideo

Artykuł został opublikowany w dodatku Gazety Finansowej „Biznes Raport – E-commerce”, 6-12 października 2017 r.

sklep internetowy sklep internetowy

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

10 kroków do sukcesu e-commerce

czas na przeczytanie: 4 min