posty 3D

Written by

3D – nowy rodzaj postów na Facebooku

Bez kategorii| Views: 660

Facebook lubi wypuszczać nowości związane z postami. Ostatnia taka aktualizacja dotyczyła zdjęć panoramicznych. Niedawno Facebook wykonał kolejny krok w przyszłość i wprowadził nowy rodzaj postów – 3D.

 

Nowe możliwości prezentowania treści weszły w życie kilka dni temu, co wiązało się z niemałym szumem medialnym. Informacja o obsłudze formatu giTF 2.0 niemal od razu zainteresowała zarówno tych, którzy profesjonalnie zajmują się obsługą Facebooka, jak i tych, którzy udostępniają posty jedynie dla grona znajomych. Weryfikujemy i testujemy nowe możliwości portalu.

Długo zapowiadane nowości

O tym, że dostępna będzie możliwość publikacji grafik 3D, Facebook podał do informacji już rok temu podczas konferencji Oculus Connect. Zapowiedź ta spotkała się z niemałym zainteresowaniem, szczególnie specjalistów branży e-commerce oraz (jak nietrudno się domyślić) fanów nowinek technologicznych. Funkcjonalność będzie dostępna zarówno dla stron firmowych, jak i kont prywatnych.

 

Jak działają posty 3D?

Oglądanie postów w tym formacie jest bardzo proste. Należy najechać kursorem na grafikę i odpowiednio manipulować myszką. Co ciekawe, możliwe jest oglądanie grafik również na urządzeniach mobilnych, na których zaprezentują się one niezwykle efektownie.

Również sama publikacja postu 3D jest bardzo prosta i nie różni się od dodania zwykłego wpisu. Całość jest zaprojektowana w sposób intuicyjny. Konieczne jest jednak wcześniejsze przygotowanie modelu w 3D, w odpowiednim formacie. Po jego wykonaniu należy przeciągnąć go do okna przeglądarki. Po załadowaniu pliku wyświetla się opcja wyboru tła dla grafiki, co jest ostatnią decyzją, przed zakończeniem całego procesu.

Jest jednak jeden haczyk, bowiem problematyczne może okazać się samo przygotowanie grafiki 3D. Pomimo powszechnej dostępności programów, również darmowych, umiejętnościami tworzenia  grafik w trójwymiarze może się poszczycić nieliczne grono, również profesjonalistów.

Inną przeszkodą może być wymóg małej wagi pliku docelowego. Na chwile obecną Facebook umożliwia dodawanie grafik do 3 MB. Niestety w przypadku tak złożonych projektów jest to obostrzenie, które nie pozwala na uzyskanie szczególnie wysokiej jakości wyjściowej. O ile w przypadku prywatnych kont nie ma to aż tak dużego znaczenia, to niestety w odniesieniu do marek jest to znacznym niedociągnięciem.

 

Przydatne narzędzia do przygotowania grafiki 3D

Jeśli jesteśmy zainteresowani dodawaniem postów 3D, ale nie mamy w tym aspekcie praktyki, warto na początek wykorzystać kilka darmowych narzędzi. Do stworzenia prostych brył wystarczy Paint 3D. Ta popularna od lat aplikacja, obecnie wspiera grafikę trójwymiarową. Wśród dostępnych opcji dodana została możliwość rysowania niestandardowych kształtów, importowania tekstur czy wygodnego kolorowania stworzonych prac.

Niestety to, co w zupełności wystarcza amatorom, może okazać się niezadowalające dla średnio-zaawansowanych użytkowników. Dlatego tym drugim bardziej polecany jest Blender. Jego użycie wiążę się jednak z koniecznością posiadania podstawowej wiedzy z zakresu projektowania 3D lub z poświęceniem czasu na eksperymentowanie z dostępnymi opcjami.

 

Czy nowy rodzaj postów będzie szansą dla e-commerce?

postyZ nowych możliwości cieszy się przede wszystkim branża e-commerce. Sklepy internetowe wraz z nową jakością postów zyskały efektywną możliwość prezentacji swojej oferty produktowej. Jednak, jak to bywa w przypadku każdej nowości, także tutaj zalecana jest ostrożność.

Przede wszystkim modele 3D same w sobie są trudne do stworzenia. Wymagają specjalistycznej wiedzy, umiejętności i czasu. I tu powstaje problem, który na chwile obecną ciężko będzie obejść, ponieważ dobre agencje marketingowe, jak i handlowcy nie pozwolą sobie na marnowanie czasu i zasobów na tworzenie kiepskiej jakości brył.

Dopóki więc proces tworzenia modeli nie będzie łatwiejszy, a jakość postów na Facebooku podniesiona, nie wydaje się, aby proponowane rozwiązanie stało się powszechnym sposobem promocji marek. Obecny zachwyt nad nową możliwością należy tłumaczyć świeżością funkcjonalności i traktować ją raczej w kategoriach ciekawostki zapowiadającej przyszły trend, aniżeli prawdziwej rewolucji w zakresie działań handlowych.

Ostatecznym potwierdzeniem tej tezy jest fakt, iż, póki co nie ma możliwości promocji tego typu postów. Z pewnością niemożność dotarcia do szerokiego grona klientów ostudzi zapał wszystkich zwolenników facebookowych nowości. Brak płatnych działań oznacza konieczność zdania się na  organiczne zasięgi, na które szczególnie w ostatnim czasie trudno jest liczyć: Facebook będzie ukrywał posty.

Obecnie nie jest wiadome, czym jest spowodowane to ograniczenie. Można jedynie podejrzewać, że weryfikacja treści trójwymiarowych postów jest o wiele trudniejsza. Słynny portal najprawdopodobniej chce uniknąć kolejnych wpadek wizerunkowych związanych z fake newsami -stąd decyzja o zablokowaniu reklam na posty 3D.

 

Krok w przyszłość

Po analizie możliwości i wad postów w formacie 3D, warto zadać sobie pytanie jak wygląda przyszłość treści tego typu? Zdecydowanie jest to krok do przodu, który otwiera możliwości zespolenia portalu z platformami sprzedażowymi. Jest to oczywiste posunięcie, zważając na dotychczasowe działania giganta. Przypomnijmy, iż niedawno Facebook wdrożył usługę marketplace, kojarzącą sprzedawców z potencjalnymi odbiorcami ich oferty.

Bez wątpienia posty 3D będą rozwijane, mając szansę stać się atrakcyjną metodą prezentacji oferty produktowej. Na chwilę obecną ich jakość i możliwość promocji pozostawiają wiele do życzenia. Wszystkim zainteresowanym tematyką zalecamy uzbroić się w cierpliwość i obserwować rozwój tej raczkującej jeszcze technologii.

Obecnie zamiast stawiać na rozbudowany content 3D, lepiej jest potraktować to rozwiązanie jako ciekawostkę, którą można zainteresować swoich klientów. Należy jednak już dziś przygotować się na nadchodzącą rewolucję i lepiej zaznajomić się z projektowaniem trójwymiarowym. Zdobyta wiedza pozwoli przygotować się na rzeczywiste zmiany.

***

Facebook po raz kolejny zaskakuje nowatorskim podejściem względem publikowania treści. Nowe rozwiązanie w zamyśle ma przyczynić się do wzrostu interakcji pomiędzy użytkownikami a markami oraz pomóc w budowie przyjaznej platformy dla działań sprzedażowych. W dłuższej perspektywie cel ten zostanie zrealizowany. Jednak póki co należy bacznie śledzić wszystkie zmiany, szczególnie w kwestii możliwości użycia odmiennych formatów grafik. Najnowsze zmiany są z pewnością początkiem rewolucji, która dopiero nadejdzie. Kiedy? Na odpowiedź trzeba będzie poczekać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3D – nowy rodzaj postów na Facebooku

czas na przeczytanie: 4 min