Checklista - bezpłatny PDFAnaliza przedwdrożeniowa - 100 pytań do dobrego wdrożenia PIM

Cyfrowa technologia w e-sprzedaży

Coraz częściej rozwiązania tradycyjne przenikają się z nowoczesnymi technologiami. Ciekawym przykładem są tak zwane „connected stores”.
Anna Wolanin
Anna Wolanin
E-commerce, Automatyzacja procesów
Darmowa konsultacja

W dzisiejszych czasach konkurencja na rynku sprzedaży internetowej jest tak duża, że posiadanie dobrej jakości produktu, czy tradycyjna promocja marki przestaje już wystarczać. Dlatego też światowi giganci branży e – commerce prześcigają się w pomysłach, chcąc zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów. Kolejnym orężem, jakie pojawiło się w tej walce stały się nowe technologie i rozwiązania nieraz rodem z filmów science – fiction.

Cyfrowa technologia zamiast kontaktu z człowiekiem

Jeszcze kilka lat temu można było mówić o rywalizacji pomiędzy sklepami stacjonarny z e-commercem. Oczywiście nadal jest ona obecna, jednak coraz częściej można zauważyć połączenie tradycyjnych rozwiązań z nowoczesnymi technologiami. Dobrym tego przykładem są cieszące się coraz większą popularnością tak zwane „connected stores”, czyli połączonych sklepów. Agregują one najlepsze cechy tradycyjnych sklepów z e – handlem i zaawansowaną technologią.

Oczywiście mówiąc o nowoczesnej technologii, nie mogło zabraknąć Amazon Go, o którym już wspominaliśmy na naszym blogu. Rozwiązanie „no check – out stores” to sklepy bezobsługowe. Funkcjonują one dzięki wykorzystaniu specjalnej aplikacji. Po wybraniu konkretnego produktu i włożeniu go do koszyka, adekwatna kwota doliczana jest do rachunku. Taka synchronizacja jest możliwa dzięki kamerom i czujnikom, znajdującym się w sklepie. Po podłączeniu karty płatniczej do aplikacji, pieniądze za dokonane zakupy pobierane są automatycznie.

Innym przykładem na wykorzystanie zaawansowanych technologii w handlu jest otwarty w ubiegłym roku supermarket 7Fresh. To inicjatywa azjatyckiego e–commerce, JD.com. Ten sklep przyszłości ma zapewnić swoim klientom niesamowite doświadczenia zakupowe, łącząc indywidualne podejście z elementami edukacyjnymi. Stosowanie big data sprawia, że asortyment dobierany jest zgodnie z zapotrzebowaniem konsumentów. Natomiast inteligentne wózki sklepowe stają się swego rodzaju przewodnikami klientów po markecie, umożliwiając robienie zakupów bez konieczności używania rąk. Oprócz tego 7fresh zapewnia wsparcie aplikacji w samym procesie sprzedaży i płatności, a także dostarcza informacji o produktach przy użyciu „magicznych luster”.

Co prawda w sieciowych supermarketach kasy samoobsługowe są już raczej standardem. Jednak ta kwestia ciągle kuleje w branży odzieżowej, czy kosmetycznej. Taką lukę postanowiła zapełnić Zara, wprowadzając proste w obsłudze elektroniczne kioski. Dzięki nim możliwa jest szybka obsługa klienta, który oszczędza czas i unika kolejek w sklepowych kasach.

Przymierz wirtualnie – kup w realu

Często niełatwy i czasochłonny proces zakupów odzieżowych od teraz może stać się zdecydowanie mniej skomplikowany. Wszystko za sprawą wirtualnych przymierzalni. Mechanizm ich działania jest dość prosty: sylwetka klienta zostaje zeskanowana przy pomocy specjalnego lustra, a następnie jego wymiary przekazywane są do systemu. Wówczas powstaje wirtualne odbicie, do którego można dobierać konkretne ubrania, wykorzystując technologię Kinnect. Na tej samej zasadzie funkcjonuje także sprzedaż produktów do makijażu, czy farb do włosów.

Z kolei w Wielkiej Brytanii platforma Farfetch założyła butik, w którym konsumenci posiadający dedykowaną sklepową aplikację są od razu rozpoznawani. A co za tym idzie, sprzedawcom natychmiast przekazywana jest informacja na ich temat. W interaktywnej przymierzalni przechowywane są dane o preferencjach konsumentów, co do konkretnych marek, uzyskiwane na podstawie wcześniejszych zakupów.

Cyfrowa technologia jest świetnie widoczna również w propozycji od Nike. „Nike House of Innovation 000” to sklep w formie sześciopiętrowego studia, naszpikowany nowinkami technologicznymi i innowacyjnymi rozwiązaniami. Tym, co może z pewnością bardzo zaskoczyć jest ciągła aktualizacja asortymentu. Modele butów na półkach są automatycznie wymieniane na podstawie informacji o najnowszych trendach i zapotrzebowaniu na konkretne produkty. Dodatkowo stworzono dedykowaną aplikację NikePlus, za pomocą której można realizować swoje zamówienia, bez konieczności stania w kolejce do kasy.

Luksus w parze z technologią

W raporcie „Global Powers of Luxury Goods 2018 Shaping the future of the luxury industry” eksperci zwracają uwagę na zależność pomiędzy rozwojem sprzedaży produktów luksusowych, a stosowaniem innowacyjnych rozwiązań. Obecnie grupą docelową towarów ekskluzywnych stają się w dużej mierze młodzi ludzie, określani mianem pokolenia X i Y. Wybierają te marki, które są im w stanie zagwarantować w procesie zakupu wielokanałowe możliwości i nowoczesne technologie. Dlatego, aby nadążyć za oczekiwaniami potencjalnych odbiorców, producenci muszą podejmować konkretne działania.

Popularnie stosowanym rozwiązaniem jest wykorzystywanie Augumented Reality, czyli rozszerzonej rzeczywistości. Opiera się ona na możliwości testowania produktów w domu przed podjęciem decyzji zakupowej. Technologię AR często w swoich działaniach stosuje marka L’oreal, która zainwestowała w zakup ModiFace – lidera tego rodzaju metod dla branży beauty. Natomiast włoska firma YOOX we współpracy z Lumyer przygotowała aplikację, dzięki której przy wykorzystaniu kamery możliwe jest przymierzanie biżuterii, torebek i okularów przeciwsłonecznych. Podobną strategię przyjęła Sephora, która wprowadziła rozwiązanie nazwane „Beauty Hub”, zawierające usługę Virtual Artist. Pozwala ona klientkom na sprawdzenie, jak będzie wyglądał konkretny makijaż – bez fizycznego stosowania produktów.

Bez metek i pieniędzy

Powszechna digitalizacja obejmuje także sposoby oznaczenia towarów w sklepach i płatności. Tradycyjne metki na produktach odchodzą bowiem do lamusa. Zastępowane są one przez elektroniczne etykiety. To rozwiązanie zwiększa wiarygodność w oczach kupujących, ponieważ nie ma ryzyka pomylonych metek i błędnych informacji dotyczących danego towaru. Natomiast ze względu na całkowitą automatyzację, sprzedawcy nie muszą się martwić o ręczną zmianę cen, czy liczenie stanu magazynowego konkretnej marki. Pozwala to na oszczędność czasu i wpływa na wydajność pracowników.

Sklepy przyszłości cechują się nowoczesnością w kwestii płatności. Tradycyjne waluty, czy nawet karty płatnicze są zastępowane innowacyjnymi rozwiązaniami. Coraz większe zaufanie konsumentów wzbudzają e–portfele. Istota działania opiera się na koncie, fizycznie założonym w zewnętrznej firmie, realizującej płatności online. Dzięki temu możliwa jest realizacja transakcji bezgotówkowych. Mobilne portfele mają kilka opcji – wpłacanie i wypłacanie środków, transakcje pomiędzy poszczególnymi e–portfelami i wreszcie synchronizacja z kartami płatniczymi.

Według raportu „Zebra 2017 Retail Study”, prawie 80% sprzedawców uznaje synchronizację sprzedaży stacjonarnej z tą wirtualną, za bardzo ważną dla rozwoju ich przedsiębiorstw. Okazuje się bowiem, że wbrew początkowej nieufności, te dwa kanały mogą stanowić dla siebie doskonałe uzupełnienie. Dlatego zupełnie naturalną reakcją jest dbałość o rozwój technologii w sprzedaży i wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań w tradycyjne sklepowe ramy.

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

Jak wygląda polski rynek e-commerce? Raport E-commerce 2019

4 marca 2019
W raporcie Interaktywnie.com został omówiony polski rynek e-commerce.

Strategia omnichannel - przyszłość sprzedaży

18 lutego 2019
Synchronizacja dostępnych kanałów dystrybucji przynosi wymierne korzyści. Zarówno dla sprzedawców, jak i kupujących.

Zapraszamy na bezpłatną konsultację

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas