promocje Black Friday

Written by

Jak naprawdę wyglądają promocje Black Friday i Cyber Monday?

Bez kategorii| Views: 208

Szaleństwo związane z obniżkami cen z okazji Black Friday i Cyber Monday to w Polsce nadal nowość. Chociaż można zauważyć, że oczekiwania klientów są coraz większe, a i znaczna część marek decyduje się na wprowadzenie rabatów cenowych. Niestety nie w każdym przypadku można mówić o atrakcyjnej ofercie. Jak więc jest naprawdę?

 

Jak wykorzystujemy promocje Black Friday i Cyber Monday?

Od lat zza Oceanu napływają informacje o tym, że Amerykanie najchętniej wykorzystują obniżone ceny do przedświątecznych zakupów. I chociaż połowa listopada może wydawać się zbyt wczesnym okresem na tego typu zakupy, okazuje się, że Polacy również zaczynają planować swoje wydatki w ten sposób. Jak wynika z raportu Zakupy świąteczne 2018 30% z nas zadeklarowało, że świąteczne wydatki zrealizuje jeszcze w listopadzie. Można więc przypuszczać, że znaczna większość konsumentów liczyła na atrakcyjne obniżki cen, które przyczynią się do zaoszczędzenia chociaż części wydatków.

 

Prawdziwe oblicze obniżonych cen

Świąteczny Barometr cenowy przygotowany przez Deloitte oraz Dealavo pokazuje, że szumnie zapowiadane w mediach rabaty cenowe są w  praktyce jedynie sprytnym zabiegiem marketingowym. Obniżka cen w dniach pomiędzy 16 listopada na 23 listopada wynosiła średnio 3,5%. Można więc śmiało stwierdzić, że gdyby sklepy wprost reklamowały się ofertami na poziomie 3,5% obniżki cen, raczej znikoma grupa konsumentów uznałaby je za atrakcyjną. Jeśli chodzi o rabaty cenowe względem konkretnych kategorii produktowych, największe z nich obejmowały gry komputerowe, konsole do gier oraz okulary VR. Z kolei największe różnice pomiędzy promocjami zaobserwować można było w zakresie cen dotyczących perfum.

promocje Black FridayNa ten naprawdę kiepski wynik można jednak popatrzeć pozytywnie, ponieważ z analogicznego badania z zeszłego roku wynika, że tegoroczne obniżki są wręcz atrakcyjne. W 2017 roku średnia wartość promocji wynosiła zaledwie 1,3%. Mowa zatem o progresie, jednak nadal są to wartości cenowe, które należy zaliczyć do miernych.

 

Zakupy świąteczne 2018: 44% budżetu przeznaczonego na zakupy świąteczne Polacy przeznaczą na produkty zakupione w sklepach internetowych.

 

Źle w świetle rabatów jaki się również Cyber Monday, który głównie kierowany jest do konsumentów preferujących zakupy online. Badania wykazały, że w tym dniu aż 43% produktów miało wyższą cenę, aniżeli w Black Friday.

Warto również zauważyć, że promocje Black Friday oraz Cyber Monday są łączone w jeden wyprzedażowy weekend. To jednocześnie okazja dla sklepów do tego, by niektóre ceny w piątek obniżać, a w poniedziałek przywracać normalne wartości cenowe, nadal jednak reklamując je jako rabat. Takie działania to na pewno rzadkość, jednak normlany klient nie jest w stanie zauważyć tej drobnej zmiany.

Kiedy zatem polski rynek osiągnie pułap prawdziwie szalonych obniżek wysokości 50%-60%?Na pewno tempo wzrostu będzie większe, aniżeli obecnie 2% w skali roku. Oczekiwania konsumentów rosną, a sklepy, które nie będą spełniać tych wymogów będą musiały liczyć się wręcz z konsekwencjami w zakresie wizerunkowym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jak naprawdę wyglądają promocje Black Friday i Cyber Monday?

czas na przeczytanie: 2 min