Pobierz bezpłatny raportNarzędzia i wtyczki wspierające rozwój sklepów internetowych.

Jak Polacy robią zakupy internetowe?

44% badanych zadeklarowało, że nie kupuje online w ogóle. Jako najważniejszy czynnik wskazują niemożliwość wcześniejszego sprawdzenia produktu osobiście.
Marcin Wojtoń
Marcin Wojtoń
Business development, Obsługa Klienta
Darmowa konsultacja

56% internautów realizuje zakupy w sklepach internetowych – tak wynika z opublikowanego właśnie raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska”. Zbadane zostały również zachowania, jak i preferencje polskiego konsumenta w sieci.

Jak i dlaczego decydujemy się na zakupy internetowe?

Wyniki badania nie są zaskakujące, jeżeli chodzi o najczęściej wybierane produkty w sieci. Od lat przodują odzież, dodatki i akcesoria i nie wydaje się, aby trend ten w najbliższym czasie miał ulec zmianie. Ponadto nadal chętnie kupujemy książki, płyty, filmy czy bilety na wydarzenia kultualne np. do kina czy teatru.

Nadrzędnym powodem, który skłania konsumentów do kupowania online jest wygoda. Zakupy internetowe są nieskomplikowane, nie wymagają stania w kolejkach, są i nierzadko tańsze, aniżeli ich tradycyjny odpowiednik.

W badaniu widać również bardzo wyraźnie trend, który od dłuższego czasu nabiera na sile – zakupy internetowe realizowane poprzez urządzenia przenośne. Na pierwszym miejscu badani wymienili laptop z wynikiem 88%. 58% klientów deklaruje, że wykorzystuje w tym celu smartfon, a 21% tablet. Z komputera przenośnego korzysta 62% klientów.

Z resztą dalsze wyniki badania popierają tezę, że dostosowanie stron internetowych, a w szczególności sklepów, jest koniecznością. Wśród najczęściej wymienianych wad zakupów online jest właśnie niedostosowanie sklepów internetowych pod urządzenia mobilne lub brak aplikacji mobilnych. Starsze osoby widzą niedopracowania na zupełnie innych obszarach - gdy ścieżka zakupowa jest zbyt długa i konieczne jest przejście przez wiele jej kroków.

Dla 51% internautów atrakcyjna cena jest najważniejszym czynnikiem, który zachęca ich do realizacji zakupów w sieci. Ważne są również niskie koszty dostawy oraz pozytywne doświadczenia z przeszłości.

W grupie kupujących 54% stanowią kobiety.

Dlaczego nie kupujemy w internecie?

44% badanych zadeklarowało, że nie kupuje w sklepach internetowych w ogóle. Jako najważniejszy czynnik tej decyzji wskazują niemożliwość wcześniejszego sprawdzenia produktu osobiście. Co ciekawe, jako czynniki, które mogłyby wpłynąć na zmianę decyzji dotycząca zakupów w internecie wskazują: niższe ceny dostaw i produktów oraz szybsza dostawa. Jak widać większość z wymienionych jest zbliżona do czynników, które kupujący wymieniają jako największe zalety. Jako wady wymieniane są również przyzwyczajenia do tradycyjnej sprzedaży, obawy z gwarancją czy troska o bezpieczeństwo kart płatniczych.

Z kolei osoby niekupujące w sieci deklarują, że gdyby miały zacząć to robić, decydowałyby się na podobne produkty, które obecnie są wśród najczęściej kupowanych: książki, płyty odzież czy sprzęt RTV.

W grupie niekupujących 52% stanowią mężczyźni.

Średnie wydatki na zakupy internetowe

Patrząc na kategorie zakupowe po które sięgamy najczęściej, nietrudno się dziwić, że najwięcej wydajemy na obuwie – 299 zł miesięcznie. Na drugim miejscu są oczywiście odzież i dodatki z kwotą 224 zł. Na trzecim miejscu książki, płyty itp.  – niemal 100 zł miesięcznie.

W każdej z tych grup produktowych najwięcej wydały osoby z wykształceniem wyższym.

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

Strony mobilne będą lepiej pozycjonowane  - Mobile First Index

25 lipca 2018
Konieczne jest dołożenie wszelkich starań, by wersja mobilna Twojej witryny była odpowiednio widoczna dla robotów Google.

Trendy e-commerce - podnieś swoją sprzedaż

20 lipca 2018
Warto postawić na mobile, personalizację oraz wykorzystywanie atrakcyjnych i ciekawych komunikatów.

Umów się na konsultację

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas