Written by

Kalendarz marketingowy na 2019 rok

Bez kategorii| Views: 86

Początek roku to czas zarówno podsumowań całorocznych działań, dokonywania bilansów, ale także planowania pracy na kolejny rok. Dobrze jest przy tym zwrócić uwagę na wydarzenia, które z pozoru odległe tematycznie od profilu firmy, mogą mieć realny wpływ na osiągane zyski. Praktycznym narzędziem stanowiącym wsparcie w tym procesie z pewnością jest kalendarz marketingowy.

 

Kalendarz marketingowy – dla kogo i dlaczego?

Planując kampanię reklamową dla promowania swojej marki, warto jest zadbać o gruntowny research – nie tylko pod kątem analizy rynku, czy badania potrzeb potencjalnych klientów. Duże imprezy sportowe o charakterze międzynarodowym, eventy artystyczne i kulturalne, kluczowe zjawiska z życia społeczno – politycznego, ale także zwyczajowe okazje, święta, które wyznaczają naturalny harmonogram danego roku. Korzystanie z kalendarza marketingowego pozwala usystematyzować te wydarzenia i dostosować je do własnych biznesowych potrzeb.

Kalendarz marketingowyStaje się to doskonałym podłożem dla Real Time Marketingu, którzy przecież opera się na aktualnych, bieżących wydarzeniach. Tak zwany „newsjacking”, czyli tworzenie atrakcyjnej w formie, błyskotliwej treści reklamowej na podstawie i w odniesieniu do informacji, istotnej dla szerokiego grona odbiorców, można w różny sposób wykorzystać w e-commerce. Działania tego typu można jednak w pewnym stopniu zaplanować, przewidzieć, bazując na wiedzy o wydarzeniach, które w danym roku będą miały miejsce. Przykładem może być chociażby ubiegłoroczny ślub książęcej pary – z tej okazji popularna brytyjska sieć sklepów Marks&Spencer na pewien okres czasu zmieniła swoją nazwę na Markle&Sparkle – w nawiązaniu do nazwiska przyszłej księżnej Sussex. Była to kampania marketingowa zakrojona na szeroką skalę. Zmiana nie ograniczyła się bowiem jedynie do social mediów, w jednym ze sklepów w Windsorze pojawił się także oficjalny, nowy szyld.

 

Dzień Kobiet, Walentynki, Blue Monday – co wpisać w kalendarz?

W kalendarzu marketingowym w przejrzystej i prostej formie można umieścić  istotne komercyjnie daty, a także szereg wydarzeń, na które w przeciągu najbliższych miesięcy warto zwrócić uwagę. Warto wyłapywać te mniejsze, nietypowe święta, skupiając się przede wszystkim na okazjach, wymagających znacznie większego zaangażowania i przemyślanych kampanii na szeroką skalę:

  • Blue Monday (15.01) – najbardziej depresyjny dzień w roku. Wiadomo, że najlepszym sposobem na poprawę humoru są zakupy, zwłaszcza dla kobiet. Doskonała okazja dla sklepów, których głównym targetem są panie. To wydarzenie mogą wykorzystać sklepy z odzieżą, kosmetykami czy słodkościami. Komunikat powinien opierać się na wzbudzeniu potrzeby pocieszenia. Zbudowanie go na otoczce wokół Blue Monday powinno być łatwym zadaniem
  • Walentynki (14.02) – pole do popisu praktycznie dla każdej branży. Biżuteria, produkty kosmetyczne, bielizna – to najbardziej klasyczne pomysły na prezenty dla kobiet. Na prawdziwe oblężenie mogą także szykować się sklepy z elektroniką, akcesoriami i grami komputerowymi, czy sprzętem sportowym. Interesującą opcją jest wykorzystanie ogólnego motywu miłości – gratisy i rabaty obudowane hasłami reklamowymi w stylu „kochamy naszych klientów”.
  • Dzień Singla (15.02) – pretekst na dotarcie z kampanią reklamową do osób, które z oczywistych względów nie obchodzą Walentynek – dostosowanie „ofert dla dwojga” do indywidualnych potrzeb
  • Dzień Kobiet– warto skierować działania marketingowe do przedstawicieli obojga płci. Nie tylko mężczyźni będą sprawiać prezenty kobietom – dla nich samych będzie to doskonały powód, żeby wydać więcej pieniędzy na własne małe przyjemności. Dlatego też dobrze jest zadbać o obniżki np. w sklepach odzieżowych, perfumeriach. Ciekawą opcją może być też dorzucenie jakiegoś gratisu – chociażby kuponu rabatowego na kolejne zakupy. Mężczyźni zdecydowanie częściej i chętniej zamawiają produkty za pośrednictwem sklepów internetowych. Można zaproponować im dodatkowo bonus w postaci darmowej dostawy, czy gwarancji dostarczenia paczki na czas – przed 8 marca.
  • Światowy Dzień Książki (23.04) – sporą popularnością cieszą się obecnie księgarnie internetowe. Zdecydowanie tego dnia czytelnicy będą oczekiwać gratisów, czy rabatów
  • Majówka (01-03.05) – długi majowy weekend to swego rodzaju mały przedsmak wakacji. Dlatego w pierwszej kolejności kojarzy się z wyjazdami, odpoczynkiem za miastem. Pojawia się zatem szansa na większe zainteresowanie produktami typu plecaki, walizki, torby podróżne, sprzęt sportowy, odzież. Możemy zachęcić klienta do odświeżenia swojego wyjazdowego ekwipunku i wiosennej garderoby poprzez zastosowanie specjalnych majówkowych rabatów.
  • Dzień Dziecka (1.06) – na myśl przychodzą tutaj dość oczywiste rozwiązania takie jak niższe ceny zabawek, książek dla dzieci, proponowanie np. promocji łączonych, czy dorzucania małych upominków przy zakupie produktów dziecięcych. Jednak warto rozważyć także wykorzystanie motywu, że każdy z nas ma w sobie coś z dziecka lub odwoływać się do uczucia dziecięcej radości. Wówczas w kampanii marketingowej można zachęcać do zakupu produktów przeznaczonych dla odbiorcy w każdym wieku, kojarzących się z przyjemnością, relaksem (słodycze, kawa, książki, perfumy). Interesującą opcją jest też skierowanie komunikatów reklamowych typowo do mężczyzn, jako „dużych dzieci” i oferowanie promocji na „zabawki dużych chłopców” – elektronika, gadżety, narzędzia.
  • Wakacje – to nie tylko czas podróży i oblężenia branż gastronomiczno – hotelowych. W okresie letnim organizowane są duże, plenerowe festiwale muzyczne (np. Opener, Orange Warsaw Festival, Audioriver, Poland Rock Festiwal). Stali bywalcy wiedzą już doskonale, że na taki kilkudniowy event trzeba dobrze być dobrze przygotowanym. Często przypomina to bowiem wyjazd na biwak, dlatego szeroko rozumiane akcesoria turystyczne mogą stać się produktami pierwszej potrzeby. Podobnie jak elektroniczne gadżety – powerbanki, lampki, latarki itd.
  • Mikołajki i Boże Narodzenie w Polsce tradycja dawania prezentów zaczyna się w Mikołajki – 6 grudnia. Oprócz rabatów na produkty z branż dość powszechnie uznawanych za typowo prezentowe – zabawki, książki, perfumy, biżuteria, zegarki – dobrze dorzucać coś od siebie. Przykładowo mogą to być bony prezentowe, drobne mikołajkowe upominki – koniecznie z przekazem, że to świąteczny podarunek od konkretnej marki. Natomiast okres Bożego Narodzenia, to już prawdziwe szaleństwo. Ważnym aspektem jest jasna komunikacja odnośnie dostawy produktów i terminowości ich dostarczenia – wszystkim bowiem zależy na odebraniu przesyłek przed Wigilią. Z kolei rozsądnym posunięciem i sposobem na sprzątanie magazynów przed zakończeniem roku mogą być promocje poświąteczne.

kalendarz marketingowyRzecz jasna nie można zapomnieć o dniach kultowych już dla sprzedawców i kupujących, czyli Black Friday i Cyber Monday. Ubiegłoroczne akcje real-time marketingowe przy okazji mundialu w Rosji w 2018 roku pokazały, że bazowanie na sportowych emocjach, to doskonała podstawa do wypromowania swoich produktów. Nie zawiodły wiodące marki, takie jak Żywiec, czy Ikea. Jednak mało imponujące wyczyny polskich piłkarzy odkryły też potencjał zupełnie niedocenianych i mało zauważalnych w świecie marketingu organizacji. Muzeum Narodowe, dzięki umieszczeniu na swoim fanpage’u posta z grafiką „Chłopiec zakrywający oczy” w reakcji na porażkę Polaków, wzbudziło ogólny zachwyt wśród internautów. Pobiło także swój rekord udostępnień oraz przełamało nieco skostniały wizerunek. Idąc właśnie tym tropem, rok 2019 to czas Mistrzostw Europy w siatkówce mężczyzn (wrzesień), a także rozgrywek eliminacyjnych do Euro 2020 (marzec).

Kalendarz marketingowy uwzględnia także zamieszczenie planu własnych działań, dostosowanych już w indywidualny sposób do branży i konkretnego profilu działalności danej firmy. Tego rodzaju narzędzie może zdecydowanie ułatwić organizację kampanii reklamowych w każdej firmie, niemal niezależnie od branży.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kalendarz marketingowy na 2019 rok

czas na przeczytanie: 5 min