Kara za RODO dla Google

Written by

Kara za RODO dla Google – 50 mln euro

Bez kategorii| Views: 64

Obowiązujące od maja ubiegłego roku RODO zbiera swoje żniwo. Francuski organ ochrony danych osobowych CNIL zdecydował o wyznaczeniu olbrzymiej kary finansowej dla Google. Powód? Naruszenie przepisów dotyczących pozyskania zgody klienta na przetwarzanie danych. To najwyższa grzywna nałożona od czasu wejścia w życie unijnego rozporządzenia.

 

Pierwsza kara za RODO dla Google

Postępowanie w sprawie światowego giganta rozpoczęło się w 2018 roku. W maju dwie organizacje None of Your Business oraz La Quadrature du Net, zajmujące się kwestią prywatności w sieci złożyły skargę do CNIL (Commission Nationale de l’Informatique et des  Libertés). Według nich, Google dopuściło się znaczącego nadużycia, ponieważ zgoda, jakiej mają udzielić użytkownicy na pozyskiwanie ich danych do celów marketingowych, nie jest do końca dobrowolna. Powołano się także na brak jakiejkolwiek regulacji prawnej, na podstawie której Google może zdobywać zgody na przesyłanie spersonalizowanych reklam do odbiorców.

CNIL uznało, że zarzuty stawiane Google są jak najbardziej słuszne i uzasadnione. Swoją decyzję o nałożeniu grzywny Francuzi argumentują występowaniem sporych niejasności co do tego, co dzieje się z danymi użytkowników. Sami zainteresowani nie posiadają zbyt dużej wiedzy o tym, do czego pozyskane informacje mogą być wykorzystane. Zdaniem CNIL dostęp do wiedzy w tym zakresie był przez Google znacznie utrudniony.  Odnalezienie informacji na ten temat wiązało się bowiem z przeszukiwaniem licznych podstron czy dokumentów, rozproszonych w różnych miejscach. Według organizacji suma tych wszystkich argumentów wskazywała na działania niezgodne z przepisami RODO.

Ponadto osoby, które chciały stworzyć nowe konto korzystając z urządzenia z systemem Android, nie miały żadnej możliwości wyboru. W procesie aktywacji zgoda na personalizowanie usług jest automatycznie zaznaczona. Natomiast unijna dyrektywa nakłada obowiązek stosowania indywidualnych zgód, odnośnie każdej kwestii przetwarzania danych z osobna.

 

50 milionowa kara za RODO dla Google to niedużo?

Kara za RODO dla GoogleKara za nieprzestrzeganie przepisów RODO może zostać wyznaczona na dwa sposoby. Jest to grzywna w wysokości do 20 mln euro lub 4% z całego obrotu danej firmy. To z kolei oznacza, że 50 mln euro to paradoksalnie jeden z łagodniejszych wymiarów kary. Biorąc pod uwagę aktualną kondycję finansową, Google, mógł zapłacić nawet 4 mld euro. CNIL uzasadniał swoją decyzję odnośnie wysokości grzywny kilkoma argumentami:

  • duża skala zjawiska – uznano, że Google naruszył najbardziej bazowe i oczywiste przepisy RODO i to w sposób, który można określić jako rażący,
  • systematyczność i ciągłość występowania problemu – żadna ze stwierdzonych nieprawidłowości nie została skutecznie wyeliminowana przez firmę, aż do momentu wyznaczenia kary,
  • szeroki zasięg całej sprawy – system Android cieszy się olbrzymią popularnością. Dziennie jedynie na terenie Francji powstaje kilka tysięcy nowych kont Google.

Decyzja o nałożeniu kary nie została utajniona, CNIL opublikował jej treść na swojej stronie internetowej. Google nie był jedyną firmą, która została oskarżona. We wniosku złożonym przez NoYB i La Quadrature du Net pojawił się także Facebook oraz spora liczba dużych internetowych potentatów. Pojawiają się głosy, że to dopiero początek i tego typu spraw może być znacznie więcej, nie tylko we Francji, ale i we wszystkich krajach UE.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kara za RODO dla Google – 50 mln euro

czas na przeczytanie: 2 min