Pobierz bezpłatny poradnikJak efektywnie wdrożyć system klasy PIM

Lidl otwiera e-sklep

Anna Wolanin dla WirtualneMedia.pl - Lidl szykuje e-sklep w Polsce. Eksperci: to wejście w trudną branżę i odpowiedź na zakaz handlu w niedzielę
Anna Wolanin
Anna Wolanin
E-commerce, Automatyzacja procesów
Darmowa konsultacja

Do mediów trafiła właśnie wiadomość, że jeden z największych polskich sklepów dyskontowych Lidl,  planuje otwarcie sklepu internetowego. Specjalista e-commerce Anna Wolanin z Ideo, została poproszona przez portal WirtualneMedia o komentarz w tej sprawie. Poniżej przedstawiamy wypowiedź inspirowaną pytaniami zadanymi przez portal.

Decyzja Lidla o uruchomieniu sklepu jest zupełnie zrozumiała? Biorąc pod uwagę tempo rozwoju polskiego rynku e-commerce?

Aktualnie tempo wzrostu rynku e-grocery szacowane jest na poziomie 15%-20% rocznie. W Unii Europejskiej takie zakupy dokonuje już 25% mieszkańców. Polscy konsumenci również wykazują rosnące zainteresowanie opcją zakupów żywnościowych online. Te optymistyczne statystyki z pewnością są bardzo obiecujące i jednocześnie wskazują pewne potrzeby rynkowe. Nie dziwi więc fakt, że coraz więcej firm planuje ekspansję tego obszaru rynkowego.

Musimy jednak pamiętać, by entuzjazm nie zastąpił analitycznego podejścia i realnej oceny sytuacji. Specjaliści Lidla powinni mieć z tyłu głowy porażki konkurentów - Alma24 czy fakt, że Tesco relatywnie szybko zamknęło część swoich sklepów internetowych z powodu niewielkiego zainteresowania usługą.

Każda firma, która planuje wejście i utrzymanie się na tym innowacyjnym poniekąd rynku i nie chce powtórzyć losu poprzedników, musi dokładnie odrobić lekcje. Rosnące zainteresowanie konsumentów usługami e-grocery może być niewystarczające. Oczywiście, jak to w przypadku każdej nowości, poza standardowymi problemami trzeba się zmagać także z niskim poziomem zaufania konsumentów.

Start sklepu internetowego Lidla może być silnym impulsem rozwoju dla branży handlu internetowego żywnością?

Nie wydaje się, że ruch ten będzie jednoznacznie impulsem, jednak na pewno konkurencja wobec tych działań nie przejdzie obojętnie. Lidl w Polsce jest w czołówce sklepów dyskontowych. W czołówce, która cały czas ze sobą walczy i dynamicznie reaguje na podejmowane przez pozostałych decyzje. Branża e-grocery to w naszym kraju niemal nietknięty obszar, który wręcz prosi się o rozwój. Nie tyle powstanie nowego sklepu ile jego utrzymanie się i dalszy rozwój mogą stanowić taki impuls.

Warty podkreślenia jest fakt, iż analogiczne przygotowania prowadzi Allegro, które w połowie roku zatrudniło Market Directora e-groceries. Z kolei Biedronka, która jest jednym z największych rywali Lidla, w kwietniu br. w Portugalii otworzyła pierwszy e-sklep. To jedynie kwestia czasu, kiedy ta część branży zostanie bogato zagospodarowana.

Branża handlu internetowego żywnością wydaje się dużo mniej rozwinięta niż branża handlu internetowego elektroniką czy odzieżą. Z czego to  wynika? 

Kwestia sprzedaży żywności przez internet jest złożona z uwagi na szczególne warunki, jakich wymaga żywność. By zamawiany produkt dotarł do odbiorcy w dobrym stanie, konieczne jest właściwe magazynowanie oraz sprawna logistyka. To jeden z powodów dla których jeśli obecnie poruszamy kwestię sprzedaży żywności online, mówimy głównie o produktach suchych i pudełkowych. Świeże owoce, warzywa, mięso itp. wymagają szczególnych warunków przechowywania i dostawy. Kompletowanie zamówienia jest kłopotliwe również w przypadku produktów, które trzeba ważyć, bowiem należy dostarczyć je w dokładnie takiej ilości jak zamówił klient.

Nie zapominajmy co dzieje się z zakupami już po dostarczeniu. W przypadku produktów żywnościowych - zwykłe paczkomaty nie sprawdzą się w przypadku produktów żywnościowych i muszą one zostać dostarczone „do rąk własnych” kupującego. Problemów jest zatem cały wachlarz, jednak pewnie kwestie są już rozwiązywanie, chociażby poprzez próżniowe pakowanie czy nowoczesne lodówkomaty.

Wydaje się, że to szczegóły, ale w ujęciu całościowym mają duży wpływ na rentowność takiego biznesu. Naszym klientom zawsze powtarzamy: „Na każdy problem da się znaleźć rozwiązanie. Pozostaje jedynie pytanie tylko czy związany z tym koszt nie przewyższy zysków dzięki niemu wygenerowanych”.

Zdecydowanie moment, w którym sprzedaż produktów żywnościowych, także świeżych, będzie prowadzona dwukanałowo, jest już za rogiem. Niestety za wcześnie, by wyrokować kto będzie liderem tego biznesu. Pamiętajmy bowiem, że sukces osiąga nie ten kto pierwszy, ale kto lepszy.

Artykuł wraz z komentarzami innych ekspertów można przeczytać na portalu: Lidl szykuje e-sklep w Polsce. Eksperci: to wejście w trudną branżę i odpowiedź na zakaz handlu w niedzielę

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

Pozycjonowanie e-sklepu inaczej

22 października 2018
Początki pozycjonowania opierały się przede wszystkim na zdobywaniu jak największej ilości linków, które prowadzą do witryny. Obecnie ten kierunek SEO ustąpił na rzecz jakościowych treści...

12 rzeczy, które zabiją Twój sklep internetowy

10 października 2018
Konsekwentna praca i jednoczesna analiza sytuacji pozwoli zapobiec popełnianiu błędów, które mogą przyczynić się do początku końca Twojego biznesu.

Umów się na konsultację

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas