Checklista - bezpłatny PDFAnaliza przedwdrożeniowa - 100 pytań do dobrego wdrożenia PIM

Narzędzia wspomagające sprzedaż w sklepie

Jeżeli wdrożone narzędzia będą odpowiednio zoptymalizowane, sklep internetowy może się dynamicznie rozwijać...
Anna Wolanin
Anna Wolanin
E-commerce, Automatyzacja procesów
Darmowa konsultacja

Polski rynek e-commerce to piąty co do wielkości w Unii Europejskiej. Tylko w zeszłym roku, jego wartość wyniosła około 40 mld. zł. Nie dziwi więc dynamiczny rozwój e-handlu i ciągły wzrost liczby sklepów internetowych.

Rozplanuj swój biznes

Dla e-sklepów najtrudniejszy jest pierwszy rok funkcjonowania. Często mimo dobrego startu, już po tak krótkim czasie spada sprzedaż i sklepy internetowe borykają się z problemami. Powodem jest często błędne przeświadczenie o tym, że biznes ten nie jest skomplikowany, a koszty są o wiele niższe, niż w przypadku stacjonarnych sklepów. Nie trzeba posiadać lokalu, magazynu, robić drogich reklam i opłacać wielu pracowników. Dochodzi do tego automatyzacja procesów oraz globalność, które można zaliczyć jako zalety tej gałęzi handlu. Z drugiej strony może powstać mylne wrażenie, że biznes ten jest tani i prosty.

Wiele zależy od tego, jak sklep zostanie najpierw zaprojektowany, a później wdrożony. Jeszcze w trakcie przygotowywania biznesplanu, należy być świadomym narzędzi, które usprawniają e-handel. W naszym kraju, istnieje wiele sprzedawców, utrzymujących pierwsze pozycje od lat. Zawdzięczają to właśnie dobrze zaprojektowanej strukturze biznesu oraz odpowiedniej obsłudze klienta. Jeżeli system e-commerce będzie przemyślany, zadowoleni klienci i dynamiczny rozwój przyjdą same.

Lepsza sprzedaż e-sklepie

Bez względu na to, jak bardzo biznes internetowy jest zaawansowany, nie można ograniczać się w wyborze dostępnych możliwości. Chodzi przecież o to, aby możliwie najlepiej wspomóc efektywność e-commerce i zadbać o dobry start i rozruch. Przedstawiamy kilka uniwersalnych rozwiązań które znajdą zastosowanie w każdym e-sklepie.

Warto postawić na badanie zachowań użytkowników. Dzięki niemu, możliwe jest pozyskanie informacji na temat najbardziej optymalnych rozwiązań oraz uzyskanie wskazówek na co, szczególną uwagę zwracają klienci. Godnym uwagi narzędziem, które może w tym pomóc jest chociażby Hotjar. Działając w trybie rzeczywistym, rejestruje wszystkie działania klientów na stronie, to w jaki sposób przeglądają produkty oraz na czym skupia się ich uwaga. Pomocne mogą okazać się także testy A/B. Polegają na tworzeniu np. kart produktu, w odmiennych wersjach, które widzą różne grupy klientów. Ta, która wygeneruje większą konwersję, powinna stać się docelową wersją. Jeżeli projekt jest na wczesnym etapie, dobrym rozwiązaniem może okazać się audyt UX. Przyczynia się do wyeliminowania wad i słabych stron sklepu, za pomocą analizy rzeczywistego zachowania internautów na makiecie serwisu.

Dużym błędem jest pomijanie analizy statystyk. Tym bardziej, że jest to jedno z kluczowych działań, jakie należy wdrażać w sklepach internetowych. Podstawowymi danymi do analizy, powinny być te z Google Analytics. Jeżeli zostaną dobrze zinterpretowane, mogą znacznie usprawnić optymalizację działań e-marketingowych, a także pozwolą na ocenę ich skuteczności. Dzięki regularnej analizie i obserwacji, odpowiednio wcześniej można zaobserwować ewentualne nieprawidłowości. Dodatkowo pomoże to wychwycić mocne strony sklepu.

Personalizacja oferty to kolejny bardzo ważny element. Aktualnie jest to zyskujący na popularności i oczekiwany przez klientów trend. Należy zatem postawić na dedykowane przekazy reklamowe. Rozwiązanie to, może zdecydowanie zwiększyć zaangażowanie konsumentów oraz przełożyć się na konwersje. Dlatego powinno się zautomatyzować ten proces, np. przez wprowadzenie QUARTIC – silnika zindywidualizowanych rekomendacji dla e-commerce.

Mając na uwadze oszczędność czasu, procesy sprzedażowe i marketingowe powinny być skracane na tyle, na ile jest to możliwe. Ręczne zarządzanie klientami może być skomplikowanie i pochłaniać zbyt wiele czasu. O ile w małym sklepie wydaje się to względnie możliwe, o tyle w dużym tego typu działania mogą okazać się niewykonalne. Obecnie na rynku jest bardzo dużo narzędzi wspierających marketing automation, po które na pewno warto sięgać. Zebrane dane o użytkownikach sklepu i ich zachowaniach, mogą zostać przełożone na odpowiednie działania. Chociażby newslettery, komunikaty na stronie czy akcje promocyjnie. Wszystko to ma zwrócić uwagę konkretnych klientów i nakłonić ich do kontynuacji zakupów.

Pamiętając o dużym wzroście tego segmentu gospodarki, trzeba mieć na uwadze, że żaden e-sklep nie poradzi sobie na rynku, jeżeli nie będzie miał odpowiedniej reklamy. Szeroki zakres możliwości w tym obszarze, pozwala dostosować przekaz promocyjny do własnych potrzeb i oczekiwań konsumentów. Najpopularniejsze i najczęściej używane są reklamy FacabookAds i Google AdWords. Obydwa narzędzia pozwalają na ustalenie miejsca, czasu i docelowej grupy, której przekaz będzie wyświetlany.

Inne sposoby na sprawnie działający e-commerce

Narzędzia wspomagające sprzedaż to nie wszystko. Co więcej, nie będą one skuteczne, kiedy któryś z ich elementów nie będzie odpowiednio zoptymalizowany. Dla niektórych klientów ważniejsza może być polityka cenowa, konkurencyjna oferta i profesjonalna obsługa klienta. Dla innych sposób prezentowania ofert, jednak jak wiadomo, wygląd to nie wszystko. Na pewno te aspekty w idealnej harmonii, wdrożone w odpowiedni sposób, przyciągną klientów. Z drugiej strony, może pojawić się problem z utrzymaniem takiego stanu rzeczy, kiedy nie zostaną usatysfakcjonowani informacjami o produktach, stanem zamówień czy też terminowością dostawy. Istotny jest też sprawny przepływ informacji między sklepem a klientem. Warto zainwestować w narzędzia rodzaju LifeChat, żeby usprawnić kontakt.

Ciężko o jednoznaczną ocenę decyzji biznesowych. Podejmowanie ich, trzeba poprzedzać dogłębną obserwacją zachowań konsumenckich i konkurencji. Przydatna może okazać się również wiedza ogólna na temat rynku e-commerce.

Podsumowując

Jeżeli wdrożone narzędzia będą odpowiednio zoptymalizowane, sklep internetowy może się dynamicznie rozwijać i nie mając nawet konkurencyjnej oferty, zainteresowanie konsumentów będzie wzrastać. Można skrócić niektóre procesy obsługi klienta i jednocześnie usprawnić promocję i optymalizację, tylko za pomocą odpowiednio dobranego pakietu narzędzi. Nie obejdzie się bez ciągłego nadzoru sklepu. Dzięki prawidłowej konfiguracji środowiska e-commerce, możliwa jest sprzedaż produktów bez konieczności poświęcania dużych nakładów pracy i zasobów.

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

RODO: Wyznaczenie Inspektora ochrony danych – terminy i obowiązki

3 sierpnia 2018
Zmiana prawa o ochronie danych nałożyła na przedsiębiorców nowe obowiązki. Jednym z nich jest konieczność wyznaczenia Inspektora Ochrony Danych (IOD).

Jak Polacy robią zakupy internetowe?

31 lipca 2018
44% badanych zadeklarowało, że nie kupuje online w ogóle. Jako najważniejszy czynnik wskazują niemożliwość wcześniejszego sprawdzenia produktu osobiście.

Zapraszamy na bezpłatną konsultację

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas