Niedzielny zakaz handlu

Written by

Niedzielny zakaz handlu a sprzedaż – raport Banku PKO

Bez kategorii| Views: 126

W jaki dzień tygodnia najchętniej i najczęściej klienci realizują zakupy? Na podstawie analizy danych z kart bankowych dokonanej przez  Bank PKO, pojawia się obraz tego, jak na przestrzeni tygodnia wygląda sprzedaż detaliczna i jak zaostrzony od br. zakaz handlu w niedzielę, wpłynął na wyniki sprzedaży.

 

Niedzielny zakaz handlu nie taki straszny?

Zdaniem analityków Banku PKO, niedziela handlowa wcale nie przynosi największych zysków. Na tle innych dni, niedzielne obroty wypadają raczej słabo. Najbardziej atrakcyjnym zakupowo dniem jest sobota – z obrotami na poziomie 120% zwykłego dnia handlowego oraz piątek, z wynikiem ok. 114%. Natomiast sprzedaż w niedziele handlowe jest o 30% niższa, niż w pozostałe dni tygodnia.

Niedzielny zakaz handluBankowi eksperci postanowili zatem sprawdzić, czy na taki właśnie wynik wpłynęły regulacje prawne dotyczące zakazu handlu w niedzielę. W tym celu przeprowadzono analizę porównawczą danych z okresu marzec 2018 – styczeń 2019, do informacji sprzed roku. Bazując na danych z transakcji dokonanych kartami płatniczymi, można zaobserwować minimalny wzrost zwiększenia sprzedaży w soboty i poniedziałki. Jednocześnie delikatnie zauważalny jest jej spadek pod koniec tygodnia – w czwartek i piątek. Można zatem stwierdzić, że niedzielny zakaz handlu nie zmienił drastycznie przyzwyczajeń zakupowych Polaków.

 

Niehandlowe niedziele – mniejsza sprzedaż

Według raportu przygotowanego przez Centrum Analiz Banku PKO, łączna wartość transakcji bezgotówkowych, realizowanych w niedziele niehandlowe jest o 63% niższa od średniej łącznej wartości transakcji z niedziel handlowych (w czasie od marca 2018 do stycznia 2019). Statystyki pokazują, że wprowadzenie zakazu handlu w niedziele nie obeszło się bez echa. Na przestrzeni roku, zakaz mógł ograniczyć wzrost sprzedaży o ok. 2,0 pp. Natomiast zaledwie jedna niedziela bez handlu ogranicza miesięczny wolumen sprzedaży detalicznej o 1,1%. Gdyby środki, które nie zostały przeznaczone na cele handlowe, nie zostały spożytkowane w żaden inny sposób przez konsumentów, wpłynęłoby to też na dynamikę PKB. W 2018 roku zmniejszyłaby się ona o 0,3 pkt. proc.

 

Gdzie najchętniej kupujemy?

Niedzielny zakaz handluBankowi analitycy sprawdzili także jak przedstawia się kwestia preferencji konsumentów, co do miejsc, w których robią oni zakupy. Pod lupę zostały wzięte różnego rodzaju placówki handlowe i dokonywane w nich transakcje kartami. W czasie od marca 2018 do stycznia 2019 zaobserwowano znaczny wzrost obrotów na stacjach benzynowych i w sklepach, które nie są objęte zakazem handlu. Porównując z rokiem wcześniejszym, sprzedaż zwiększyła się w nich o ponad 36%. Jednak te dane nie odnoszą się wyłącznie do niedziel, ale do wszystkich dni tygodnia.

Można z całą pewnością stwierdzić, że po zmianach w ustawie o handlu, na stacjach benzynowych wyraźnie zauważalne jest zwiększenie obrotów w niedziele i inne dni. Wartość transakcji dokonywanych na pięciu największych stacjach (Orlen, Lotos, Shell, BP, Circle K) wzrosła o 26% w stosunku do ubiegłego roku.

O zupełnie odwrotnej sytuacji możemy mówić w przypadku dużych sieci handlowych, (m.in. Lidl czy Biedronka), które są zamknięte w niedziele bez handlu. Średnia wartość  niedzielnych transakcji spadła o 43%. Natomiast ciężko jest bezpośrednio i dokładnie sprawdzić, jak wygląda sytuacja w mniejszych podmiotach handlowych. Na podstawie oszacowanych danych, stworzonych po wyeliminowaniu z analizy dużych sieci handlowych, można zaobserwować niewielki wzrost obrotów. Oznacza to, że niehandlowe niedziele najbardziej brzemienne w skutkach są dla większych sieciówek.

Więcej o raporcie Centrum Analiz Banku PKO można poczytać tutaj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Niedzielny zakaz handlu a sprzedaż – raport Banku PKO

czas na przeczytanie: 2 min