paczkomaty

Written by

Paczkomaty i zwroty – rosnące trendy

Bez kategorii| Views: 83

Zachowania konsumentów zmieniają się co jakiś czas. Nierzadko są one podyktowane nowinkami technologicznymi, dzięki którym zakupy przez internet są łatwiejsze i szybsze. Polski konsument obecnie kupuje przez telefon, chętniej zwraca towary i wybiera paczkomaty.

 

Paczkomaty najczęściej wybierane

paczkomatyPrzeprowadzone przez Kantar Polska badania wskazują, że klienci kupujący online, najczęściej wybierają usługi oferowane przez InPost. Firma ta została wskazana przez 63% badanych, co daje jednocześnie najwyższy wynik wśród wszystkich firm logistycznych w Polsce. Na drugim miejscu uplasował się DHL, zaś trzecie miejsce przypadło dpd. Widoczną w wynikach badania popularność widać również w danych firmy. W zeszłym roku InPost zrealizował o 52% więcej przesyłek (łącznie 86 mln).

Co stoi za taką popularnością paczkomatów? Przede wszystkim wygoda, która pozwala odebrać zakupiony towar o każdej porze i bez pośredników. Polski konsument ma coraz mniej czasu. Zastanie go w domu nie jest kwestią łatwą, chociaż polityka wielu firm przewiduje umówienie się w wyznaczonym oknie czasowym. Niestety bardzo często jest to 4 a nawet 8 godzin, i to w standardowych godzinach pracy. Rośnie zatem frustracja, jednej i drugiej strony – kurierów i klientów. Ci pierwsi mają coraz więcej przesyłek, z drugiej strony opcja dostarczenia na daną godzinę jest często realnie niemożliwa.

Odbiór przesyłki w paczkomacie trwa kilkanaście sekund do minuty. System jest niezwykle prosty i intuicyjny, zaś problemy techniczne są niezwykle rzadkie. Jedynym czasem, kiedy opcja zamawiana paczek do paczkomatów może być problematyczna, to czas około świąteczny. Wówczas może dochodzić do zapchania maszyny, która, jakby nie patrzeć, ma swoje ograniczenia pod względem fizycznym.

 

Polacy coraz chętniej zwracają

paczkomatyBarometr e-shoper wskazuje, że zwroty są częścią procesu zakupowego. Nadal traktowane są przez większość sprzedawców, jako zło konieczne, ponieważ pojawia się obawa przed utratą klienta. W praktyce łatwa i szybka możliwość zwrotów zakupionych towarów to budowanie pozytywnego wizerunku sklepu, który rozumie swojego konsumenta. Tym bardziej, że coraz większa ich część decyduje się na dokonanie zwrotu. Obecnie już co dziesiąte zamówienie jest odsyłane. 16% stałych klientów deklaruje, że zwróciło jakiś towar w zeszłym roku. Tym bardziej warto jest politykę zwrotów przekuć na okazję do interakcji z klientem. Można poprosić o wypełnienie krótkiej ankiety, w której przekaże, dlaczego zwracany produkt jest nieodpowiedni. To pozwoli na usprawnienie transakcji w przyszłości.

Warto również wspomnieć, że decyzję o zwrocie towarów ma również popularność paczkomatów. Możliwe jest bowiem nie tylko odbieranie z nich produktów, ale również realizacja zwrotów, bez pośredników. Tutaj ponownie sprawdza się intuicyjny system, z którym poradzi sobie nawet mało wprawiony klient.

Przy okazji trendów nie sposób po raz kolejny należy zaznaczyć rosnące znaczenie smartfonów w procesie zakupowym. Obecnie ponad połowa (52%) konsumentów kupuje tą drogą. W segmencie millenialsów to już 62%. Z kolei 58% regularnych konsumentów kupuje w ten sposób online. Planując przyszłe działania w swoim sklepie internetowym warto zatem połączyć te trzy bardzo ważne czynniki:

  • Możliwość dostawy przez paczkomaty,
  • Przyjazna i bezproblemowa polityka zwrotów
  • E-commerce dostosowany do urządzeń mobilnych

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Paczkomaty i zwroty – rosnące trendy

czas na przeczytanie: 2 min