RODO

Written by

Pierwsza kara RODO wyniosła 250 000 euro

Bez kategorii| Views: 845

Przed wejściem w życie prawa dotyczącego ochrony danych RODO, mówiło się o nim przede wszystkim w kontekście kar. Okazuje się, że słusznie, bowiem nie minął miesiąc, a francuski sklep internetowy musi zapłacić sporą sumę.

 

Wrażliwe dane dostępne na stronie

RODO weszło w życie 25 maja br. i obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej. Nie oznacza to jednak, że kraje członkowskie nie dysponowały wcześniej dedykowanymi organami, które stały na straży bezpieczeństwa danych. We Francji jest to Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés (CNIL). Instytucja przyznała, że od dłuższego czasu obserwowała działania sklepu Optical Center, zajmującego się sprzedażą okularów przeciwsłonecznych. Co więcej, w 2015 r. na firmę nałożona została pierwsza kara pieniężna, również za niedochowanie bezpieczeństwa danych klientów.

Ostatecznie wydarzenia sprzed trzech lat miały również wpływ na decyzję CNIL. Zdaniem instytucji na przestrzeni ostatnich kilku lat znacznie wzrósł współczynnik naruszeń prawa w tym zakresie. Nałożenie wysokiej kary (250 000 euro), ma również na celu uświadomienie innych przedsiębiorców, że są to kwestie istotne, których nie należy bagatelizować.

Trzeba przyznać, że decyzja o nałożeniu kary jest jak najbardziej zasadna. Dane klientów Optical Center można było w prosty sposób pozyskać, poprzez wpisanie kilku adresów URL w wyszukiwarkę. Informacje zawierały dane personalne: imię i nazwisko, miejsce zamieszkania, dane dotyczące stanu zdrowia, a nawet numer ubezpieczenia zdrowotnego.

 

Prowadzisz sklep? Dowiedz się Czy jesteś gotowy na RODO?

 

RODO po wejściu w życie

RODOPo ponad miesiącu obowiązywania nowego przepisu można powoli oceniać jak wygląda to prawo w praktyce. Należy pamiętać, że RODO to nie tylko kary, ale w głównej mierze ochrona klientów, którzy, jak się okazuje, równie chętnie korzystają z nadanych im przywilejów.

Skargi dotyczące niewłaściwego dysponowania danymi wpływały już z dniem wejścia w życie RODO, czyli 25 maja br. Zdecydowanie ich adresatem są przeważnie amerykańskie giganty: Facebook, WhatsApp, Google czy Instagram. Oskarżenia dotyczyły w większości przypadków wymuszania zgody na przetwarzanie danych. Tylko w stosunku do Facebooka i Google na chwilę obecną roszczenia wynoszą 7,6 mld euro, co stanowi dokładnie 4% rocznego przychodu obu podmiotów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pierwsza kara RODO wyniosła 250 000 euro

czas na przeczytanie: 2 min