platforma sprzedażowa

Written by

Platforma sprzedażowa DaWanda kończy działalność

Bez kategorii| Views: 1610

DaWanda czyli jeden z e-commersowych prekursorów w dziedzinie produktów self-made ogłosił właśnie, że z dniem 30 sierpnia br. kończy działalność. Ta zaskakująca decyzja ma swoje podłoże w dynamicznie rozwijającym się rynku sklepu internetowych.

 

DaWanda – platforma sprzedażowa z produktami self-made

DaWanda to platforma sprzedażowa, która jako jedna z pierwszych skupiła swoją działalność wokół produktów self-made, działająca od 12 lat (w Polsce od 6). Cieszyła się dużym uznaniem twórców w środkowej Europie – oryginalność produktów, jak i mnogość kategorii pozwalały na zbudowanie silnej pozycji rynkowej. Nadrzędnym argumentem przemawiającym za wystawieniem sowich produktów właśnie na DaWandzie był model biznesowy, którym firma kierowała się od początku – sprzedaż human to human. W porównaniu do Etsy DaWanda nigdy nie zezwalała na sprzedaż masowo produkowanych towarów np. z Chin.

Ponadto twórcy nie byli zmuszeni do zakładania własnej działalności gospodarczej, a sprzedaż odbywała się poprzez platformę. DaWanda pobierała 5% od każdego sprzedanego produktu (poza kosztami wysyłki). Od 16 stycznia 2017 r. prowizja za sprzedaż wzrosła do 9,5 %.

 platforma sprzedażowa

Źródło: pl.dawanda.com

Popularna platforma sprzedażowa kończy działalność

Problemy DaWandy zaczęły się jeszcze w 2016 roku, kiedy to firma zanotowała pierwsze straty, w wysokości 4,2 mln euro. W tym samy roku platformę opuścił jeden z założycieli, Michael Pütz. Zredukowano również ok. 230 etatów w oddziałach w Niemczech, Hiszpanii i Polsce. Ostatecznie jednak 3 lipca br. ogłoszono, że firma zostanie całkowicie zamknięta.

Największy konkurent DaWandy Etsy ogłosił, że nie jest zainteresowany kupnem samej firmy, a jedynie przejęciem jej sprzedawców. Do końca sierpnia br. klienci będą mogli dokonywać transakcje na platformie DaWanda. Po tym czasie będą przekierowywani na Etsy, zaś sam portal wprowadził polską wersję językową, która do tej pory nie była dostępna.

 

Szybko rozwijający się rynek e-commerce przyczyną zamknięcia DaWandy

platforma sprzedażowaW komunikacie medialnym Claudia Helming, współtwórca platformy, jako przyczynę zamknięcia działalności podaje: „Zmiany wprowadzane konsekwentnie przez nas w ostatnim roku nie przyniosły oczekiwanej poprawy i nie udało nam się podnieść znacząco wyników sprzedaży. Rynek e-commerce znacznie zmienił się w ciągu ostatnich kilku lat, a nasz model biznesowy, ograniczony geograficznie, napotykał coraz więcej barier.”

Pomimo ciekawego modelu biznesowego, sklep z upływem czasu nie był w stanie pobić swojego największego konkurenta – Etsy. Na próżno jednak szukać ciekawych kampanii reklamowych, sama zaś obsługa klienta, jak i aspekty sprzedażowe o po stronie sprzedawcy nie zawsze cechowały się wysoką jakością.

Nie bez przyczyny w całej sytuacji był również aspekt związany z możliwością łatwego otworzenia w obecnych czasach własnego sklepu internetowego. Szczególnie sprzedawcy, którzy sami są dostawcami towarów, szczególnie cenią sobie komfortowe warunki sprzedaży i brak prowizji. Fakt sygnowania zarówno produktów, jak i obsługi klienta, szczególnie mocno zmusza ich do zadbania o wysoką jakość całego procesu sprzedaży.

Przykład DaWandy porusza bardzo ważną kwestię: pomysł na biznes to jedynie wyjście do dalszej pracy, która musi opierać się wielokanałowo. Z kolei na pierwszym froncie absolutnie zawsze musi być konsekwentnie realizowany pomysł na zdobycie przewagi konkurencyjnej oraz elastyczne dostosowanie się do potrzeb klientów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Platforma sprzedażowa DaWanda kończy działalność

czas na przeczytanie: 2 min