e-commerce

Written by

Podsumowanie e-commerce w 2018 r.

Bez kategorii| Views: 131

Miniony rok dla e-commerce był rewolucyjny pod kilkoma względami. Wejście w życie RODO, w Polsce od marca obowiązujący zakaz handlu w niektóre niedziele, czy rewolucyjne rozwiązania od Amazon oraz Allegro. Przedstawiamy analizę e-commerce 2018 r. oraz prognozę na 2019 r.

 

Wpływ RODO na e-commerce

Podsumowanie e-commerce minionego roku nie mogło obejść się bez wspomnienia o RODO i jego wpływanie na obecny obraz rynku. Nowe prawo oczywiście objęło wszystkie branże, jednak e-commerce można zaliczyć do tych, które w wyniku zmiany przepisów musiały zmagać się z wyjątkowo dużym wyzwaniem.

Obowiązujące od maja przepisy wymusiły w niektórych przypadkach zwiększenie bezpieczeństwa. Mowa tu nie tylko o udostępnianiu danych osobowych, ale również o działaniach w zakresie samych sklepów internetowych.

Cieszy również fakt, iż tak zapowiadane kontrole i wysokie kary za nieprzestrzeganie prawa okazały się bardziej niepotrzebnym szumem informacyjnym, aniżeli realnym utrudnieniem dla przedsiębiorców. „Nie daliśmy się zwariować. Okazało się, że przy właściwym podejściu do RODO dostosowanie się do wymogów prawnych można było opanować bez większych problemów czy nieprzyjemnych konsekwencji dla prowadzonego biznesu.” – ocenia Anna Wolanin, specjalista e-commerce w Ideo.

 

Co nowego w e-commerce?

e-commerceW tym roku na szczególną uwagę zasługuje polska usługa Allegro Smart, która niemal od pierwszych dni po wejściu, cieszyła się dużym zainteresowaniem klientów. (Więcej na ten temat: Nowa usługa Allegro Smart). W Polsce warte wyróżnienia są również showroomy eObuwie.pl, które pozwalają na przymierzenie produktów stacjonarnie i kupienie ich online. Czy takie rozwiązanie przyjmie się w Polsce? Ciężko na tę chwilę ocenić. Z pewnością jednak marka eObuwie zapewniła sobie tym ruchem pozycję lidera rynku.

Oczywiście nie należy zapominać o Amazon GO, które co prawda stanowi przeniesienie handlu internetowego do sklepów stacjonarnych, jednak jest to nowość na skalę światową. Być może za kilka lat takie sklepy będą standardem na całym świecie.

 

Największa porażka e-commerce w 2018 r.

Niestety jako porażkę dla e-commerce należy wskazać brak zainteresowania ofertą sklepów internetowych, jako odpowiedź na zakaz handlu w niedziele.

Dowodem tego, że e-commerce nie zyskał bezpośrednio na zamkniętych sklepach są dane statystyczne – pierwsza niedziela bez handlu była najlepszą na przestrzeni całego roku. Tego dnia obroty oscylowały na poziomie 130 mln zł. Kolejne weekendy nie osiągnęły już takiego pułapu, na jakie liczył rynek i jak było to zapowiadane.” – podsumowuje Wolanin.

Niedziele niehandlowe okazały się jednak być sukcesem dla stacji paliwowych, które otwarte są 24h na dobę i nie są objęte zakazem. Co więcej, widząc zwiększone zainteresowanie, czy nawet potrzeby klientów, oferta produktowa jest w tych miejscach sukcesywnie powiększana. Oprócz podstawowych towarów z kategorii FMCG, (które są przez konsumentów najchętniej nabywane na stacjach) i produktów spożywczych, można już nabywać towary z zakresu prowadzenia domu czy rozrywki. Więcej na ten temat: Niehandlowe niedziele – kto na nich zyskuje?

 

Prognoza dla e-commerce na 2019 r.

e-commerceRosnące zainteresowanie kupowaniem produktów przez urządzenia mobilne jest zauważalne już od kilku lat. Trend ten będzie rósł i nie będzie dziwić fakt, jeśli w br. statystki wskażą na większą sprzedaż przez mobile, aniżeli desktop.

Rosną również oczekiwania klientów względem dostarczenia przesyłki. W większych miastach odbiór tego samego dnia stanie powoli standardem, który pretendujący na pozycje lidera będą musieli spełnić. Na znaczeniu nabiera również proces wymiany towarów oraz polityka zwrotów. Badania pokazują, że sklepy, które oferują klientom ułatwione procedury w tym zakresie, są lepiej postrzegane przez klientów.

Należy się również przyjrzeć temu jak polski rynek e-commerce poradzi sobie z dostawą świeżych produktów. Zapowiadane w ten segment wejście Lidla (więcej na ten temat: Lidl otwiera e-sklep) z pewnością zmobilizuje konkurencję do inwestowania w nowoczesne rozwiązania. „Największe trudności w realizacji takiej usługi leżą po stronie logistyczno-technicznej. Zwiększona sprzedaż produktów spożywczych suchych i sypkich to dowód na gotowość klientów do realizowania zakupów z tego segmentu.” – mówi Anna Wolanin.

Anna Wolanin udzieliła podsumowania dla Wirtualnych Mediów: E-commerce: co wydarzyło się w 2018 roku, jaki będzie 2019 rok?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Podsumowanie e-commerce w 2018 r.

czas na przeczytanie: 3 min