Written by

RODO – Twoje obowiązki wobec klienta

Bez kategorii| Views: 59

Po kilku miesiącach nieco ucichło echo wejścia w życie rozporządzenia o ochronie danych osobowych – RODO. Firmy muszą teraz ściśle przestrzegać polityki prywatności i sposobów przechowywania danych. Co, jeśli Klient powie „Sprawdzam!”?

Z zapisów RODO wynikają pewnie prawa, jakie posiada każdy konsument. W związku z tym musimy zagwarantować klientom możliwość sprawdzenia oraz usunięcia informacji na jego temat. Specjalnie przygotowany raport musi trafić do osoby wnioskującej w przeciągu 30 dni. W innym wypadku przedsiębiorca ma obowiązek poinformować klienta, z czego wynika opóźnienie.

Zawartość raportu

Dokument dla konsumenta musi zawierać szereg informacji, aby spełnić wymogi rozporządzenia. Z pewnością nie może zabraknąć wiadomości na temat planowanego okresu przetwarzania danych i zautomatyzowanego podejmowania decyzji oraz profilowania. W raporcie powinien znaleźć się zapis o prawie wniesienia skargi czy prawie do domagania się sprostowania od administratora, ograniczenia przetwarzania danych osobowych i złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.

Istotna jest również informacja wyjaśniająca w jakiej formie zwrócić się do firmy z prośbą o raport, aby mieć pewność otrzymania takiego dokumentu. Najlepiej taką informację zamieścić na stronie internetowej w widocznym miejscu. Warto też zadbać by pracownicy posiadali niezbędną wiedzę w tym temacie. Powinni poinformować klienta nie odsyłając go np. do infolinii, czy regulaminów.

 

Ścisłe reguły RODO

Klienci mogą zażądać usunięcia nie tylko swoich imion, nazwisk i numerów telefonów. RODO reguluje również przetwarzanie danych tworzonych na podstawie plików cookies. Są to informacje dotyczące historii przeprowadzanych zakupów i profili behawioralnych konsumentów. Warto mieć na uwadze, że usuwanie tego typu danych może być czasochłonne.

Istnieją także organizacje podlegające odmiennym przepisom, które zobowiązują je do przechowywania danych przez konkretny okres. Instytucje finansowe zobligowane są do archiwizowania danych o klientach aż przez 10 lat, od momentu zakończenia świadczenia usługi. W takim wypadku bardzo ograniczone są cele, w jakich mogą być wykorzystane posiadane informacje. Co więcej, musimy dodatkowo poinformować konsumentów o tym fakcie.

Więcej informacji na temat obowiązków wobec klienta w związku z RODO oraz jak to wygląda w praktyce, znajdziecie w artykule – Jak wywiązać się z RODO, kiedy klient mówi: raport proszę?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

RODO – Twoje obowiązki wobec klienta

czas na przeczytanie: 2 min