Technologie mobilne

Written by

Technologie mobilne w służbie e-commerce

Bez kategorii| Views: 140

Większość użytkowników Internetu, korzysta z niego za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Niemal obowiązkiem stało się wdrażanie kolejnych rozwiązań i nowych technologii, które usprawniają ten proces. Oto kilka przykładów obecnie najbardziej popularnych i najszybciej rozwijających się technologii.

 

Technologie mobilne coraz bardziej niezbędne

Liczba użytkowników, korzystających z urządzeń mobilnych, rośnie z roku na rok. W lutym 2019 r. wynosiła ona 24,3 mln (według badań Internetu Gemius/PBI), co daje ponad milionową przewagę nad użytkownikami, wybierającymi komputery i laptopy. Fakt, iż Google wprowadziło algorytm Mobile-First Index (o czym pisaliśmy na naszym blogu: (Strony mobilne będą lepiej pozycjonowane  – Mobile First Index), sprawił, że dostosowywanie witryn pod kątem mobile staje się już nie opcją, a koniecznością.

W szczególności ta kwestia powinna być bliska branży e-commerce. Użytkownicy są coraz bardziej wymagający i chcą mieć możliwość dokonania zakupu w każdej chwili, mając do dyspozycji wyłącznie smartfon. Warto zatem zatroszczyć się o wykorzystywanie takich technologii jak PWA, RWD, AMP. W artykule napisanym przez Annę Wojnar z Ideo Force„PWA, AMP, RWD, Mobile – co wybrać?” została przeprowadzona szczegółowa analiza tych innowacyjnych rozwiązań.

 

PWA, RWD, AMP – co to znaczy?

Technologie mobilnePWA, czyli Progressive Web Application – to nic innego, jak połączenie najlepszych cech tradycyjnej przeglądarki internetowej i natywnych aplikacji mobilnych. Jest to stabilne i bezpieczne rozwiązanie, które z punktu widzenia użytkownika wygląda i zachowuje się jak aplikacja, jednak bez potrzeby instalowania jej. Zawartość aplikacji jest zapisywana na urządzeniu, od razu po wejściu na stronę.

Aby dana aplikacja została uznana jako PWA, musi spełniać szereg warunków, określonych przez Google, m.in. responsywność, bezpieczeństwo, nieustanny rozwój i udoskonalanie, praca w trybie offline, szybkość działania. Stworzenie sklepu internetowego zgodnie z tą technologią, daje zupełnie nowe możliwości, a przede wszystkim wzrost poziomu konwersji. Zastosowanie PWA, to dużo większy komfort użytkowania, czy mniejsze obciążenie serwera, a co za tym idzie – gwarancja lepszej obsługi.

AMP – Accelerated Mobile Pages – przyspieszona strona mobilna – wspierana przez Google technologia, która zrodziła się w środowisku open source’owym. Powstała w celu przyspieszenia procesu dostarczania treści użytkownikom urządzeń mobilnych. To z kolei ma wpływać na zmniejszenie współczynnika porzuceń, spowodowanych zbyt wolnym ładowaniem się strony. Początkowo rozwiązanie było przeznaczone wyłącznie dla stron w wersji mobilnej, jednak obecnie wdrażane jest już dla każdej witryny.

Jakie korzyści może przynieść stosowanie AMP w branży e-commerce? Przede wszystkim szybkie ładowanie się witryny sklepu internetowego zachęci potencjalnego klienta do dłuższego pozostania na stronie. W konsekwencji zwiększa prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Strony AMP są także bardziej czytelne. Ten rodzaj mobilnej technologii ma też wpływ na poprawę wydajności serwerów, co jest istotne dla firm, prowadzących sprzedaż online.

RWD – Responsive Web Design – innymi słowy – prosta technologia, polegająca na dostosowywaniu widoku strony internetowej do rozdzielczości każdego urządzenia, na którym jest ona przeglądana. Ułatwia to korzystanie z witryny za pośrednictwem smartfonów, tabletów itd. Zdecydowanym plusem tego rozwiązania jest dostępność danej strony pod jednym adresem na każdym urządzeniu.

Technologie mobilneWersja mobilna – polega na przygotowaniu odrębnej wersji witryny dla urządzeń stacjonarnych i mobilnych. Nie wymaga to korzystania z zaawansowanej technologii. W praktyce oznacza zazwyczaj stworzenie lżejszej i mniej wymagającej wersji tradycyjnej strony internetowej. Zamieszczane są tam najistotniejsze treści, a szata graficzna i nawigacja są dużo prostsze. Wszystko to przyczynia się do szybszego ładowania się witryny.

Właściciele sklepów internetowych, którzy chcą zastosować tego typu rozwiązanie, muszą jednak pamiętać o tym, że nie wystarczy aktualizowanie treści na głównej wersji strony. W przypadku chociażby uzupełniania oferty o nowe produkty – należy jednocześnie pamiętać o dodaniu odpowiednich informacji także w wersji mobilnej. Także statystyki stron muszą być prowadzone dwutorowo.

 

Technologie mobilne a SEO

Prowadząc działalność w sieci przy wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii nie można zapominać o dobrych praktykach SEO. W przypadku PWA warto zwracać uwagę na przykład na stosowanie przyjaznych z punktu widzenia SEO adresach URL i optymalizację ich struktury. Na rankingi SEO w tym przypadku pozytywnie może wpływać także zoptymalizowanie czasu ładowania witryny. Przekonuje to bowiem do dłuższego pozostania na stronie, a w następstwie do zmniejszenia współczynnika odrzuceń.

Jeśli chodzi o szybkość dostarczania treści użytkownikom, to zdecydowana różnica będzie odczuwalna też przy wykorzystaniu Accelerated Mobile Pages. Z kolei strony zgodne z technologią RWD z założenia są tak przygotowane, żeby w jak największym stopniu poprawiać SEO – na przykład poprzez zwiększanie użyteczności witryny i jej elastyczność.

 

PWA, RWD, AMP – co dla kogo?

Technologie mobilneKażde z wymienionych rozwiązań oczywiście posiada wspólny mianownik, w postaci zwiększenia komfortu użytkowania Internetu za pomocą urządzeń mobilnych. Jednakże, aby wdrożenie tych technologii przyniosło wymierne korzyści, warto zadbać o dostosowanie ich do własnych, indywidualnych potrzeb, zgodnie z profilem prowadzonej działalności.

W przypadku dużych sklepów internetowych, czy portali informacyjnych najlepiej sprawdzi się PWA lub RWD. Osoby, tworzące strony contentowe, strony z przepisami, czy blogerzy powinni zainteresować się wdrożeniem przyspieszonych stron mobilnych. Natomiast stworzenie wersji mobilnej, to najlepsza opcja dla mniejszych, rzadziej aktualizowanych witryn, które nastawione są na dotarcie do typowo mobilnych użytkowników.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Technologie mobilne w służbie e-commerce

czas na przeczytanie: 4 min